Is linkbuilding veel werk?

Geplaatst op 06-12-2021

Categorie: Computer en internet

Veel website eigenaren en webmasters willen een hoge positie in de zoekresultaten van de toonaangevende zoekmachines. Ze hebben vaak een mooie en functionele website maar missen het juiste bezoek wat ze kunnen converteren in voldoende betalende klanten. Hoewel de bekendste zoekmachines, Google en Microsoft Bing, verschillende bedrijven zijn is de doelstelling van beide ondernemingen gelijk. Een platform, gebruikersdatabase en business model richting potentiele adverteerders. Om deze doelstelling te verwezenlijken willen beiden de beste antwoorden verstrekken op de vragen van haar gebruikers.

Wanneer een website of individuele pagina is opgenomen in de zoekresultaten, kan de race naar de top beginnen. Door backlinks naar een pagina te sturen kunnen bezoekers van de ene website die ze bezoeken naar een andere website of een ander artikel op dezelfde website worden doorverwezen. Wanneer verschillende artikelen en websites dezelfde informatie en kwaliteit leveren, zal de zoekmachine een keuze moeten maken. Deze keuze heeft wederom te maken met een combinatie van kwaliteit en kwantiteit. Linkpaginas als Startmee en Slimmestart hebben een aantal backlinks op de pagina maar deze links bevatten weinig waarde in vergelijking tot een informatief artikel op een toonaangevend platform waarin wordt doorverwezen naar een ander artikel of externe website.

Gezien het bovenstaande is linkbuilding afhankelijk van de concurrentie, het zoekgedrag van de gebruiker en de waardering van de onderliggende website door de zoekmachine. Een combinatie van kwantiteit, kwaliteit en diversiteit van backlinks is daarmee noodzakelijk. Dit kan best veel tijd kosten maar als er eenmaal een grote hoeveelheid links staan, dan blijven deze over het algemeen voor altijd zichtbaar. Daarmee kunnen website eigenaren tijd en moeite inzetten om stabiliteit te garanderen. Hoewel deze stabiliteit nog steeds onderhoud nodig heeft, is onderhoud altijd minder tijdrovend dan de opbouw fase. Men zegt niet voor niets dat het opbouwen van een stabiele onderneming over het algemeen drie jaar duurt. Natuurlijk is dit niet op iedere markt, onderneming en ondernemer van toepassing, maar als dit als benchmark wordt gebruikt, dan weet je wat je te doen staat als webmaster.