Over Afvallen met Fitness

Afvallen met fitness

Steeds meer mensen die graag willen afvallen beginnen met intensief te fitnessen. Hoewel fitness door de jaren heen heeft bewezen een gunstige invloed te hebben op de gezondheid van de mens is het zo dat vaak niet de voor ogen gehouden resultaten worden behaald. Velen denken immers ook vandaag de dag nog steeds dat fitness een soort wondermiddel is om die dikke buik of het overtollige lichaamsgewicht kwijt te raken. Helaas is dat in de praktijk niet het geval en dient u niet alleen voldoende lichaamsbeweging te hebben, maar ook slechte eetgewoontes aan te pakken. Intensief fitnessen, maar iedere dag veel vet eten helpt bijvoorbeeld niet om lichaamsgewicht te verliezen. Hoewel afvallen met fitness dus beslist mogelijk is geven we graag een aantal interessante tips om een zo positief mogelijk eindresultaat te kunnen behalen.

Lichaamsbeweging en gezonde voeding

Zoals in de inleiding reeds aangegeven is lichaamsbeweging alleen niet voldoende. Uiteraard zal je er een beetje gewicht door verliezen, maar het is lang niet voldoende om dat perfecte lichaam te krijgen waar je al zolang op wacht. Hoe kan je dan wel goed afvallen met fitness? Door sporten te combineren met een gezonde voeding. Veel mensen krijgen zonder dat ze het zelf beseffen dagelijks gigantische porties suikers en vet binnen. Het gaat daarbij om slechte suikers zoals we deze kunnen terugvinden in met name frisdrank en vetten zoals in fastfood en diverse voorbereide maaltijden. Probeer er voor te kiezen om zelf te koken en maak alleen gezonde gerechten klaar waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van groenten en fruit.

Langzaam beginnen

Wie wil afvallen met fitness of spiermassa wenst op te bouwen dient er rekening mee te houden dat hij er goed aan doet om langzaam te beginnen. Veel mensen beginnen heel intensief met fitnessen om er al snel achter te komen dat ze te maken krijgen met verschillende kwaaltjes of kleine blessures. Deze blessures kunnen er voor zorgen dat je op korte termijn geen fitness meer zal kunnen doen waardoor de verloren kilo’s er meteen terug bij zullen komen. Dat is weinig bemoedigend. Probeer er daarom steeds voor te kiezen om gebruik te maken van een duidelijk schema dat je inspanningen stapsgewijs opbouwt. Alleen op deze manier zorg je er voor dat je niet alleen een goede start kan nemen, maar blijven de oefeningen en inspanningen op termijn eveneens perfect haalbaar. Langzaam beginnen met fitnessen is dan ook beslist een goede keuze voor iedereen die wil afvallen zonder kennis te maken met het vervelende jojo-effect.

Volhouden is de boodschap

Fitnessen is een lastig karwei. Wanneer je er bijvoorbeeld een lange werkdag of een slopende dag op school hebt opzitten is de kans klein dat je nog veel zin en motivatie zal hebben om te sporten. Toch is het belangrijk om vol te houden. Velen beginnen met goede moed aan een trainingsschema om er na enkele dagen of weken reeds mee op te houden. Dat is jammer, want op die manier gaan alle reeds geleverde inspanningen eigenlijk verloren. Mensen die lange werkdagen hebben en ’s avonds geen zin meer hebben om te sporten kunnen er eventueel ook voor kiezen om ’s ochtends voor aanvang van de werk- of schooldag een workout te doen. Ook op deze manier is het namelijk mogelijk om af te vallen door te fitnessen. Door deze manier van werken start je trouwens ook nog eens fris en monter aan de nieuwe dag waardoor er eigenlijk alleen maar voordelen aan verbonden zijn!

Afvallen met fitness in een sportschool

Omdat lang niet iedereen over de vastberadenheid beschikt om thuis af te vallen met fitness kan het interessant zijn om daarvoor een beroep te doen op een sportschool of fitness. Veel mensen die goede voornemens hadden maar uiteindelijk afhaken doen dat omdat ze niet voldoende gemotiveerd worden. In een sportschool of fitness is dat echter wel het geval omdat er continue een trainer bij is om je vorderingen op te volgen. Dit brengt niet alleen als voordeel met zich mee dat je haast verplicht wordt om vol te houden, daarnaast kan je er ook zeker van zijn dat je echt goed bezig bent en dus voldoende vorderingen maakt. Velen zien na verloop van tijd nog geen resultaat na de inspanningen die ze hebben gedaan, maar dat is in de fitness zelden of nooit het geval. Het mag dan ook duidelijk zijn, wie het afvallen met fitness echt serieus wil nemen kan niet alleen thuis sporten, maar ook regelmatig een bezoekje brengen aan de fitness.

Afvallen met fitness is goedkoop!

Veel mensen die een paar kilo’s teveel hebben en willen afvallen kiezen er voor om dure kuren te volgen die niet eens wetenschappelijk zijn ondersteund. Deze kuren beloven veel, maar halen vooral veel geld uit uw zakken en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Afvallen met fitness is niet alleen een gezonde, maar ook een voordelige manier om gewicht te verliezen. Je kan er natuurlijk voor kiezen om een duur abonnement bij een fitness of sportschool af te sluiten, maar dat is een keuze die je zelf maakt. Je kan bijvoorbeeld ook perfect aan je conditie en lichaamsgewicht werken door gewoon te lopen, te fietsen of een andere workout te doen. Hier heb je geen dure toestellen voor nodig en je bent ook niet verplicht om een beroep te doen op een personal trainer. Wie op zoek is naar een voordelige manier om af te vallen en zo die overtollige kilo’s kwijt te geraken kan er dus zonder probleem voor kiezen om te gaan fitnessen!

Conclusie

Als enige conclusie kunnen we stellen dat er niet zoiets bestaat als een wondermiddel om gezond af te vallen. Het is daarentegen wel bewezen dat fitnessen niet alleen een gunstige invloed heeft op de conditie, maar daarnaast ook nog eens heel gezond is. Doordat er calorie├źn worden verbrand en vetweefsel wordt omgezet in spieren kan dit een grote verandering teweegbrengen aan het lichaam. Wil je met andere woorden gewicht verliezen zonder dat je grote investeringen moet doen en dat ook nog eens op een manier die voor je lichaam echt gezond is? Aarzel dan niet langer en begin vandaag nog met fitnessen!