Kettlebell Workout

Posted by on november 22, 2014 in Kettlebell | 0 comments

Kettlebell Workout

Kettlebell workout

In het volgende stuk gaan we dieper in op de theorie en achtergronden van het trainen met de kettlebell.

Enorm veel mannen en vrouwen zijn iedere dag op zoek naar een mogelijkheid om een strakkere buik en een slanker lichaam te krijgen. Op het internet zijn inmiddels verschillende wondermiddeltjes terug te vinden die het allemaal behoorlijk goed weten te verkopen, maar die eigenlijk helemaal niet werken. Toch hoeft afslanken en een strakke buik te hebben niet zo’n probleem te zijn als je op het eerste zicht denkt. Door gebruik te maken van de zogenaamde kettlebell workout kan je namelijk alle spiergroepen in één keer trainen. Dat is interessant, want op die manier kan je niet alleen de duur van de workout beperken, daarnaast hoef je ook geen gebruik te maken van verschillende dure toestellen. Ook een duur abonnement in de plaatselijke fitness of sportschool kan op deze manier worden voorkomen. Klinkt dit alles voor jou ook als muziek in de oren? Aarzel dan niet langer en ontdek snel wat de Kettlebell workout ook voor jou kan betekenen!

Wat is een kettlebell?

Een zogenaamde kettlebell wordt ook wel een ball of strength genoemd. Zoals in een eerder artikel genoemd komt deze “bal” oorspronkelijk uit Rusland waar het tot op de dag van vandaag dagelijks wordt gebruikt om het perfecte en meest gestroomlijnde lichaam te krijgen. Wanneer we de kettlebell van dichterbij bekijken zien we dat deze eruit ziet als een soort van kanonskogel, maar dan wel één die voorzien is van een handvat. Door dit handvat en het daar aan verbonden gewicht is het mogelijk om uiterst veelzijdige oefeningen te doen en dat terwijl een kettlebell te koop is voor een zeer lage kostprijs. Wie zei ook alweer dat aan je figuur werken een dure bezigheid is?

Waarom trainen met een kettlebell?

Wanneer je voor de eerste keer een kettlebell in handen zal krijgen wordt meteen duidelijk waarom dit in landen zoals Rusland reeds decennia lang de ultieme trainingstool is. Van zodra je de kettlebell vast neemt voel je dat de spieren in je armen beginnen te werken. Datzelfde principe wordt eigenlijk doorheen de verschillende trainingen toegepast om ook de rest van je lichaam te bewerken. De kettlebell kan immers niet alleen op verschillende manieren vastgenomen worden, daarnaast bestaan er een groot aantal bewegingen die je als gebruiker de mogelijkheid bieden om werkelijk alle spieren in je lichaam te trainen. Net doordat alle spiergroepen belast worden zal je hartslag tijdens het trainen in geen tijd aanzienlijk versnellen. Dat is interessant, want hierdoor is het steeds een zeer intensieve training die niet langer hoeft te duren dan amper 25 minuten. Trainen met behulp van de kettlebell is omwille van al deze factoren niet alleen uiterst intensief en doeltreffend, maar ook nog eens tijdbesparend. Daar waar een normale workout al snel één uur of langer duurt is dat bij een training met de kettlebell dus niet het geval.

Voor wie is een kettlebell workout geschikt?

De kettlebell workout heeft de reputatie bijzonder zwaar te zijn waardoor het vooral vrouwen bijzonder afschrikt. Dat is echter nergens voor nodig. In tegenstelling tot wat er wel eens wordt beweerd is de kettlebell namelijk verkrijgbaar in verschillende gewichten. Dat zorgt er voor dat vrouwen perfect gebruik kunnen maken van een lichtere variant. Op deze manier wordt er niet intensief gewerkt aan het produceren van extra spiermassa, maar krijgt het lichaam wel net die look die voor jou zo belangrijk is. Omdat mannen wel gebruikmaken van een zwaardere kettlebell gaan zij wel intensiever de spieren trainen waardoor er wel een grotere spiermassa wordt geproduceerd. Dit alles zorgt er dus voor dat een Kettlebell workout ongetwijfeld zowel geschikt is voor mannen als voor vrouwen.

Voor beginners en gevorderden

Wat een kettlebell workout des te interessanter maakt is dat het zeer geschikt is voor zowel beginners als gevorderden. Er zijn verschillende cursussen verschenen die perfect toelichten hoe je deze workout precies dient uit te voeren. Deze cursussen zijn opgebouwd in verschillende delen en gaan van beginners tot gevorderden. Door het volgen van een kettlebell workout cursus (die veelal niet alleen is voorzien van tekst, maar ook van beelden) beschik je meteen over alles wat je nodig hebt om gewoon lekker thuis op een efficiënte manier aan je figuur te werken. Sportievelingen zullen dan wel geen moeite ondervinden met de eenvoudigste oefeningen, zij kunnen zomaar jaren zoet zijn met de gevorderde oefeningen. Door te kiezen voor een kettlebell workout beschik je bijgevolg niet alleen over de mogelijkheid om je lichaam vandaag te trainen, ook naar de toekomst toe zal je blijvend je lichaam in een zo optimaal mogelijke conditie kunnen houden.

Hoe vaak en hoelang trainen?

Wanneer je inmiddels bent overtuigd van de interessante voordelen die verbonden zijn aan de kettlebell workout is het zaak om even verder te kijken. De volgende vraag die je, je dan zal stellen is waarschijnlijk hoe vaak en hoelang je precies moet trainen. Wel, hoe vaker je wekelijks traint, des te sneller je een goed resultaat zult kunnen bereiken. Er zijn mensen die deze unieke workout hebben gedaan en die reeds na 3 weken structurele verschillen in hun lichaam aantroffen. Anderen hebben meerdere maanden nodig om dezelfde verbeteringen te kunnen behalen. In principe is hoe vaak je train vooral een persoonlijke keuze. Je kan het één, twee of drie keer doen per week. Ook de duurtijd van de training is een beetje afhankelijk van hoeveel tijd je zelf hebt en uiteraard ook aan hoeveel tijd je precies er aan wenst te besteden. Probeer er wel steeds voor te kiezen om voor jezelf een duidelijk schema op te stellen. Alleen met behulp van zo’n schema is het namelijk mogelijk om niet alleen de vorderingen van de training in het oog te houden, daarnaast weet je precies wanneer je rekening moet houden met de kettlebell workout.

Is de kettlebell workout duur?

Kiezen voor de kettlebell workout is kiezen voor een voordelige en efficiënte workout waardoor je geen niet werkende producten moet kopen en ook geen dure abonnementen in de plaatselijke fitness moet afsluiten. Daarnaast kan één cursus er voor zorgen dat je meteen verschillende jaren zoet bent en dat geldt zowel voor beginners als voor mensen die buiten deze workout sowieso reeds behoorlijk wat aan sport doen. Om een kettlebell workout te kunnen doen dien je eigenlijk alleen maar over een kettlebell en een geschikte cursus te beschikken. Heb je deze cursus voor handen en beschik je over een kettlebell die over het door jouw gewenste gewicht beschikt? In dat geval heb je meteen alles bij de hand wat je ook maar nodig hebt om meteen met de workout van start te kunnen gaan.

Kortom…

Veel mensen zoeken hun hele leven lang naar een mogelijkheid om niet alleen gewicht te verliezen, maar ook om die perfecte buik en dat strakke lichaam van op de televisie te krijgen. Vaak worden verschillende workouts voorgesteld of producten ingenomen die hun doel compleet missen. Veeleisende dieetvormen zijn slecht voor het lichaam en voorzien je van een constant hongergevoel waardoor deze haast niet vol te houden is. Door gebruik te maken van de kettlebell workout hoef je met al deze nadelen geen rekening te houden. De kettlebell workout is een intensieve, maar uiterst efficiënte en voordelige workout die je ook nog eens zonder probleem thuis kan doen. Het mag dan ook duidelijk zijn, wil je afvallen en het perfecte lichaam nastreven, maar heb je niet veel tijd om urenlang in de fitness of de sportschool rond te hangen? In dat en nog zoveel andere gevallen biedt de kettlebell workout je zonder twijfel de perfecte oplossing.

Een geschikte cursus met kettlebell kopen kan hier.