Kettlebell versus Dumbbell

Posted by on december 13, 2015 in Crossfit, Kettlebell | Reacties staat uit voor Kettlebell versus Dumbbell

Kettlebell versus Dumbbell

Kettlebell versus dumbbell

Vele krachtoefeningen kunnen met barbells, dumbbells of kettlebells uitgevoerd worden. In de Crossfitt worden de barbell en de kettlebell zeer veel gebruikt. Waarom zou je voor een kettlebell kiezen en niet voor de dumbbell? Het is een ontegenzeggelijk feit dat met de kettlebell significante resultaten geboekt kunnen worden op het gebied van kracht en uithoudingsvermogen. Deze kanonskogel hoort in ieder z’n huis te liggen en is de investering meer dan waard. Je kunt al veel bereiken met 1 kettlebell en ik zou je dan ook adviseren om hiermee te beginnen.

Aerobe effect

Het grote voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld de dumbbell is dat de kettlebell een aerobe effect heeft op je lichaam en spieren. Dit effect houdt in een grote zuurstofbehoefte van de spieren. In deze toestand levert lichaamsvet de energie tijdens de oefeningen. Hartslag en ademfrequentie gaan omhoog om te voldoen aan de zuurstofbehoefte van het lichaam. De spieren worden vervolgens gevoed door zuurstofrijk bloed, waardoor ze warmer worden. Dit geeft gelijk letterlijk het belang aan van een goede warming-up. Een ander mechanisme dat optreedt tijdens aerobe oefeningen is vasodilatatie. Dit is het wijder worden van onder andere de kleinste bloedvaatjes in en rond je spieren, de capillairen. Dit zorgt ervoor dat koolstofdioxide (CO2), dat ook toeneemt door het aerobe effect, uit de spieren treedt naar de bloedbaan om uiteindelijk uitgeademd te worden.

Instabiliteit

Soms wordt een nadeel door de een als een voordeel gezien door de ander. Dit geldt voor het volgende punt in de vergelijking tussen de kettlebell en de dumbbell, stabiliteit. De vorm van de kettlebell zorgt voor instabiliteit van het lichaam tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Dit heeft te maken met de centrifugale kracht op de kogel, waardoor deze het liefst naar de uitgangspositie terug wil. Deze instabiliteit kan echter worden gezien als een voordeel, omdat meerdere spiergroepen voor stabiliteit moeten zorgen.

Mede door de instabiliteit/stabiliteits factor leent de kettlebell zich perfect voor zogenaamde resistance training, waardoor je sneller resultaten zult merken met betrekking tot toename van kracht, in vergelijking met de dumbbell. Met de dumbbell bereik je in vrijwel alle gevallen slechts 1 spiergroep. Een voorbeeld is de biceps curl.

Doel: Atletisch versus bodybuilder

Wil je grote spieren en bulken, dan heb je een goeie aan de dumbbell. Is je doel echter om er atletischer uit te zien, dan ga je voor de kettlebell. Je krijgt een evident betere spierdefinitie en zult meer calorieën verbranden met de kettlebell.

Fit in 12 weken

Train jezelf fit, verbrandt een aanzienlijke hoeveelheid vet en krijg een uithoudingsvermogen zoals je niet eerder hebt gehad. Hoe? Met behulp van het volgende 12-weekse trainingsschema kun je dit allemaal bereiken. Benodigdheden? Kleine investering, die je niet anders kan zien dan een investering in je lichaam en gezondheid.

Met deze investering koop je een kettlebell (met gewicht naar keuze) en een dvd pakket met alle oefeningen die je nodig hebt. Je kan alle oefeningen thuis doen. Begeleidt door een personal trainer zul je stap voor stap en week na week je grenzen verleggen, op weg naar meer energie en fit gevoel en een gezond uitziende lichaam; want zonder eromheen te draaien, het oog wil natuurlijk ook wat! Dankzij de kettlebell zul je definitie toevoegen aan je lichaam. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je een bodybuilding uiterlijk zult krijgen, want dat is niet het effect van crossfit kettlebell workouts. Je zet met deze oefeningen een stap richting een atletisch figuur.

Deze 12-weekse kettlebell workout wordt nu met een aanzienlijke korting aangeboden, inclusief de kettlebell, dus wacht niet langer en haal dit programma nu in huis.

Lees hier meer over kettlebell oefeningen.