Crossfit

Crossfit

Crossfit is een van de meeCrossfitst populaire opkomende sporten van dit moment. Het beslaat een breed veld van disciplines, zoals gymnastiek, fitness, olympisch gewichtheffen en bodyweight oefeningen. Misschien wel hét belangrijkste kenmerk van Crossfit is dat het voor iedereen toegankelijk  is, dus jong, oud, man, vrouw en ook personen met bijvoorbeeld een bepaalde ziekte of lichamelijke handicap.

Met Crossfit werk je aan je conditie en kracht. Ongeacht je ervaringsniveau kun je meteen aan de slag met de verschillende uitdagende oefeningen. Kenmerkend voor de workouts zijn explosiviteit en intensiteit. Ben je een beginner dan moet je aan beide aspecten erg wennen. Ga je gedisciplineerd er tegenaan, dan zul je snel vooruitgang boeken. In tegenstelling tot de statische bewegingen die vaak gezien worden in fitnessclubs, bestaan de oefeningen binnen Crossfit uit functionele bewegingen. Juist hierdoor zul je aan je core werken en dit versterken.

Zoals in andere artikelen al genoemd, wordt Crossfit beoefend in The Box. Wereldwijd zijn er al duizenden Boxes geopend, de Crossfit Affiliates, en er komen er steeds meer bij. Ook in Nederland zijn steeds meer Crossfit Boxes te vinden. De lessen worden gegeven door gecertificeerde (personal) trainers. Na een warming up kan een les beginnen met een Skill, waarin een bepaalde techniek wordt uitgelegd, bijvoorbeeld de Power Clean. Er kan ook direct begonnen worden met een WOD (Workout Of the Day), ingeleid door een EMOM (Every Minute On the Minute). Een EMOM duurt vaak 10 minuten. In de eerste minuut doe je een bepaalde oefening met een bepaald aantal herhalingen, de rest van de minuut kun je uitrusten. In de tweede minuut doe je een andere oefening een bepaald aantal herhalingen en kun je de resterende tijd van die minuut weer uitrusten. Dit gaat dus 10 minuten lang door, dus iedere oefening komt vijf keer aan bod (een voorbeeld van een EMOM is front squat afgewisseld door een back squat; vraag je trainer voor advies met betrekking tot de juiste gewichten).

Zo zijn er nog meer soorten workouts, die zullen we in andere artikelen uitgebreider bespreken, zoals de AMRAP en de MetCon (zoek de betekenis gerust alvast op :).

Iedereen die serieus aan een sport begint, doet dit met een doel. Afvallen, conditie verbeteren, sterker worden, leniger worden. Beoefen je al een sport, dan kan er een bepaalde oefening of meerdere oefeningen zijn, die je nog niet kan of niet goed kan, maar wil kunnen doen. Niemand kan alles, hoewel een uitzondering wellicht de fitste man en vrouw ter wereld zijn (lees hier verder voor meer over “the fittest on earth”). Hierboven werd gymnastiek al genoemd als een element in Crossfit. Voorbeeld is de handstand. Je kunt beginnen met dit te leren met je benen tegen de muur. De stap daarna zou zijn met de benen in de lucht en de gevorderde stap daarna zou zijn op je handen lopen.

crossfitmotivation

Schrik niet van wat de professionele atleten kunnen, maar geniet ervan en pep jezelf ermee op. Denk ook niet dat je de oefeningen niet aan kan. Je zult versteld staan over je eigen kunnen en kracht. Concurrentie is niet verkeerd, kan zelfs motiverend zijn, zolang er altijd respect voor een ander is. Houdt in het achterhoofd dat je uiteindelijk voor jezelf traint en dat het niet uitmaakt om als laatste te eindigen. Hoewel de meeste WOD’s maar 1 keer voorkomen, is er een scala aan workouts die je kunt doen om jezelf te meten. Je resultaat kun je vervolgens noteren of na 3 maanden doe je dezelfde workout weer en kijk  je of je vooruit bent gegaan, ofwel qua gewicht, ofwel snelheid, of beiden!

Er is een grote kans dat er een Crossfit Box bij je in de buurt zit. Schroom niet om een keer langs te gaan en een proefles mee te doen.