Crossfit: warming up met yoga

Posted by on november 24, 2015 in Crossfit | Reacties staat uit voor Crossfit: warming up met yoga

Crossfit: warming up met yoga

Crossfit: warming up met yoga

Crossfit warming up met yoga oefeningen. Gisteren hebben we het kort gehad over de combinatie van Crossfit en yoga. Zoals gezegd zijn er vele voordelen aan het combineren van deze twee disciplines. Yoga kan gezien worden als een nuttige aanvulling op Crossfit. Je zou ervoor kunnen kiezen om een dag yoga te doen en een andere dag Crossfit. Indien je hiervoor kiest, dan zul je in de meeste gevallen een langere sessie van ieder doen. De yoga oefeningen zullen ook van een andere aard zijn, meer gevorderd. Dit zeggen we met nadruk op “in de meeste gevallen” want uiteraard kun je een introductieles nemen als beginner om eens te ervaren hoe het is en dan zul je niet ineens een les met oefeningen voor gevorderden krijgen.

Je kunt zoals gezegd ook yoga oefeningen doen als warming up voor de Crossfit training. Hieronder volgt een selectie van oefeningen die jou zou kunnen doen.

Surya Namaskar

Surya Namaskar is één van de meest effectieve houdingen en oefeningen om te doen als warming up. Het bestaat in essentie uit verschillende yoga houdingen en zorgt voor het losmaken (opwarmen) van verschillende onderdelen van het lichaam. Denk aan je armen, heupen en benen.

Crossfit Warming up

 

Ardha Matsyendr – Asana

De essentie van de oefening is het rekken van de wervelkolom en borstkas door middel van draaibewegingen. Vooral als je van plan bent om een workout te doen met waarin gewichtheffen (veel) voorkomt, dan is dit een goede opwarming.

Crossfit Warming up

 

 

 

 

Veerbhadrasana

Deze houding zorgt voor vermindering van stress en goede balans van het lichaam. Daarnaast ontwikkel je meer kracht in armen, benen en onderrug. Een goede Crossfit warming up.

Crossdit Warming Up

 

 

 

 

 

Trikonasana

Met Trikonasana train je je benen, knieen, enkeles, armen and borst, door de zogenaamde “driehoek” houding aan te nemen. Men zegt dat ook deze houding de mentale en fysieke gesteldheid in evenwicht brengt.

Crossfit Warming up

 

 

 

 

 

Dhanurasana

Dhanurasana, oftewel “de Boog”, werkt op de rug- en buikspieren. Verder heeft het ook effect op spieren van de armen en benen. De rug (cq wervelkolom) zal leniger worden middels deze houding. Deze oefening kan ervoor zorgen je minder vermoeid te voelen tegen of na het einde van de Crossfit workout.

Crossfit Warming up

 

 

 

 

Svanasana

Deze oefening noemen we hier als laatste, omdat het eigenlijk een hele goede houding is voor na de Crossfit workout. Op deze wijze bijkomen van de training zorgt voor een goede ontspanning van het lichaam. Het bevorderd herstel van de spieren. Ook Svanasana leidt tot mentale van lichaam en geest, verlaagt de bloeddruk en verminderd angst.

Crossfit Warming up

 

 

 

 

 

De opmerkingen die hierboven betrekking hebben op de mentale en bepaalde lichamelijke effecten van zoals bloeddrukverlaging zijn niet de persoonlijke ervaring van de schrijver of ons team. Het is wel onze persoonlijke ervaring dat yoga zorgt voor meer ontspannende spieren en lenigheid en dit komt 100% ten goede van Crossfit. Crossfit warming up met yoga is een zeer nuttig tip! Tenslotte, denk je dat je geen spierpijn zult hebben na een yoga les, ga dan snel naar je eerste les!