Crossfit kettlebell workout – wordt fit en sterk

Posted by on januari 19, 2016 in Crossfit, Kettlebell | Reacties staat uit voor Crossfit kettlebell workout – wordt fit en sterk

Crossfit kettlebell workout – wordt fit en sterk

Crossfit en de kettlebell – onlosmakelijk verbonden

Crossfit kettlebell workouts, een beter voornemen is er niet! Het begin van een nieuwjaar is het moment van de waarheid. Ga je je goede voornemens verwezenlijken? Stop je echt met roken? Ga je echt weer naar de sportschool? Dit zijn misschien wel de meest cliché voornemens, maar toch ieder jaar actueel!

Wij richten onze aandacht aan kilo’s vet kwijtraken. Voor de één makkelijk, voor de ander een uitdaging. We hopen met dit artikel een ieder te kunnen motiveren om even verder te kijken om de eerste stap te zetten dit doel te bereiken. Met slechts twee termen kun je al de eerste stappen zetten: crossfit en kettlebell.

Crossfit kettlebell oefeningen – train je superfit!

De boodschap staat in de titel: train je superfit met crossfit en met behulp van de kettlebell. Je kunt je fit trainen door een kettlebell te kopen en hiermee aan de slag te gaan. Niet alleen fit, maar ook sterk. Zoals in vorige artikelen te lezen is, komen er bij crossfit vele andere oefeningen aan bod, waar geen kettlebell bij komt kijken. Echter, er zijn zeker ook vele oefeningen waarbij je dit middel wel kunt gebruiken. Een lichter gewicht voor conditionele oefeningen en zwaardere gewichten voor oefeningen gericht op kracht. Ben je al een beest, dan kan je uiteraard knallen met een zware kettlebell.

Een aspect dat de kettlebell populair heeft gemaakt is het feit dat je snel resultaten zult zien. Met snel bedoelen we niet binnen enkele dagen, maar zeker wel binnen 4-6 weken. Dit hoeft geen eindresultaat zijn, want train nog 4-6 weken door en je zult verdere vooruitgang zien. Met crossfit kettlebell oefeningen kan je heel sterk worden en een goede conditie ontwikkelen.

Sommigen trainen al jaren, ofwel thuis of in de fitnessclub en hebben een kettlebell misschien wel zien liggen, maar hebben het nog nooit gebruikt, sommigen zelfs nooit opgepakt. Dit is doodzonde. Ook als je al zo ervaren bent, dan zal er een wereld voor je open gaan door te beginnen met een kettlebell workout. Alleen het gewicht oppakken is al bijzonder. Het gedrag van de kettlebell is totaal anders dan dat van een dumbell. Wanneer je de oefeningen met een kettlebell op de juiste manier uitvoert, zul je merken dat er eigenlijk geen plateau bereikt wordt in je vorderingen. Met andere woorden, er is letterlijk een continue vooruitgang. De effecten op je lichaam zijn ook onvergelijkbaar met andere soorten oefeningen. De kettlebell swing is het beste voorbeeld hierbij. De bewegingen bij deze oefening hebben zowel effect op je conditie als op spieropbouw. Dit laatste heeft te maken met de zogenaamde “resistance training” effect dat het heeft. Onder andere de vorm van de kettlebell draagt bij aan de bijzondere effecten op je lichaam. Je kan zowel explosieve, snelle handelingen uitvoeren als meer behouden, langzamere bewegingen. Dit zorg voor een sneller resultaat.

Een ander voordeel van een kettlebell workout is dat in essentie alle oefeningen binnen de workout te groeperen zijn onder total body workout. Je conditioneert je gehele lichaam met dit ene middel, mits correct uitgevoerd. Het correct uitvoeren van de bewegingen met de kettlebell zorgt voor een juiste lichaamshouding en correct uitvoeren van bewegingen in het dagelijkse leven. Dit is een ander groot voordeel. Velen van ons nemen niet de juiste houding aan gedurende bepaalde handelingen, al dan niet bewust of onbewust of werkgerelateerd (zittend beroep, de hele dag achter de computer). De vorm van de kettlebell zorgt voor instabiliteit van de stand van je lichaam, dus je moet je inspannen om voor stabiliteit te zorgen en de oefeningen juist uit te voeren. Dit heeft per definitie effect op hoe je je gedraagt als je bijvoorbeeld bukt om een zware boodschappentas op te tillen.

Al deze theorie kan je omzetten in praktijk door aan de slag te gaan bij een Crossfit Box. Hoewel de kettlebell tegenwoordig vaker bij het assortiment van gewichten hoor in verschillende fitnessclubs, is ons advies om hiermee kennis te maken met crossfit oefeningen. Uiteraard kun je zelf ook een kettlebell kopen en beginnen met een gestructureerde workout als je al goede ervaring hebt.

Kettlebell oefeningen (voor gevorderden)

Hieronder volgen 4 crossfit kettlebell oefeningen, die je (afwisselend) zou kunnen toevoegen aan je workout.

Clean and Jerk – video

Snatches – video

Heavy Swings – video

Jump Squats – video